Tallinnan lentokentän korjaus ja laajennus

Tallinnan lentokenttä varautuu kasvavaan lentoliikenteeseen. Me korjasimme ja laajensimme kenttäalueen valmiiksi tulevaisuutta varten.

Tallinn Airport Ltd haluaa korjaus- ja laajennusurakan avulla varautua tulevaisuudessa kasvavaan lentoliikenteeseen ja varmistaa lentokentän turvallisuuden. Iso osa urakkaa oli kiitotien päällysteen uusiminen.

Laatutason on oltava korkea. Edellisen kerran päällystimme kentän vuosina 1994–1995, ja päällyste kesti moitteettomana kaksi vuosikymmentä. 

Monipuolinen kokonaisuus

Kokonaisuutena urakkaan sisältyi sekä hankkeen suunnittelu että toteutus: se kattoi maarakentamisen, päällystyksen ja uudistetut hulevesijärjestelmät sekä kenttätekniikan, kuten maavalaistus- ja navigaatiojärjestelmien, uusimisen.

Laajensimme kenttäaluetta ja vahvistimme olemassa olevan kiitotiealueen pohjaa. Rakensimme myös huoltotiet, lumen keräykseen ja jääntorjuntaan tarkoitetut alueet, lentokonemoottoreiden testausalueet, paloharjoitusalueen, kenttähuoltoalueen sekä betonipäällysteitä ja laitureita.

Lentokenttien erikoisvaatimukset

Lentokentät ovat kohteina aina haastavia tiukkojen turvallisuusmääräysten vuoksi. Lisäksi on varmistettava, että lentoliikenne sujuu juohevasti töiden ajan. Siksi teimme rakennustöitä myös joinakin öinä viikossa, joina kentällä on noin kuuden tunnin liikenteetön jakso.

Käytimme hankkeessa uusinta teknologiaa, joka on vielä melko harvinaista koko toimialalla. Yksi esimerkki tästä on lentokentän maavalaistusjärjestelmä, jossa käytetään pelkästään LED-teknologiaa. Uuden LED-järjestelmän asentaminen pienentää asiakkaan sähkölaskua reilusti.

”Tietääksemme tämä on koko Euroopassa ensimmäinen lentokenttä, jossa on pelkästään LED-valoja käyttävä maavalaistusjärjestelmä”, sanoo Lemminkäisen sähköasiantuntija Hando Rannamägi.

 

Tiedot

Tallinnan lentokentän korjaus ja laajennus
Tallinn Airport Ltd
Tallinna
Viro
2017

Kenttäalueen laajennus: 73 490 neliötä

Arvioitu asfaltinkulutus: 71 000 tonnia

Massiivinen maarakennustyö: ulottuu paikoin 2,5 metrin syvyyteen

Urakan kesto: huhtikuu 2016 – marraskuu 2017