Tiukat vaatimukset tunnelissa

Päällystämme tunnelin, joka valmistuttuaan helpottaa huomattavasti työmatkaliikennettä Kööpenhaminassa. Projektin vaatimukset ovat erittäin tiukat.

Joka aamu ja iltapäivä työmatkaliikenne ruuhkautuu Tanskassa, Sjellannin saaren pohjoisosasta Kööpenhaminaan vievän Lyngbyvejn päässä. Vuosien neuvottelujen jälkeen ratkaisu on vihdoin löytynyt. Autoille ja raskaalle liikenteelle rakennetaan uusi tie, Nordhavnsvej, johon kuuluu myös toisen tien ja neljän rautatielinjan ja alittava, 600 metriä pitkä tunneli.

Valmistuttuaan uusi tie ja tunneli helpottavat sekä työmatkalaisten että alueen asukkaiden elämää. Sitä ennen on kuitenkin vielä tehtävä päällystystyöt, eikä virheisiin ole varaa.

Kallis projekti

"Nordhavnsvej on Kööpenhaminan kaupungin kaikkien aikojen kallein infraprojekti, ja vaatimukset ovat erittäin tiukat. Huomattavasti tiukemmat kuin kadun päällystyksessä", kertoo sopimuspäällikkö Christian Clausen.

Christianin mukaan siltojen ja tunnelien päällystämisen tiukat vaatimukset johtuvat pääasiassa siitä, että kalliit rakenteet on suojattava mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi päällysteen ja kosteuseristysten on oltava pitkäikäisiä, koska niiden uusiminen on melko kallista. Lisäksi monien kohteiden vilkas liikenne vaikeuttaa uusimista.

Christian tuli Lemminkäiselle töihin kaksi vuotta sitten. Hän siirtyi samankaltaisista tehtävistä toisesta yrityksestä, ja lemminkäiset ovat tehneet häneen vaikutuksen.

"Tässä projektissa on mukana kokeneimpia työntekijöitämme. Tänään meillä on kaksi tiimiä tunnelin eteläpäässä ja yksi pohjoispäässä. Yksi tiimeistä on Suomesta." Suomalainen tiimi on työskennellyt Tanskassa jo vuosia.

Tehokasta työtä

Koska vaatimukset ovat tiukat, eri työvaiheet vievät paljon aikaa.

"Esimerkiksi kerrosten paksuuden ja kaarteen on oltava tunnelissa juuri oikeat, ja päällysteen on oltava täysin tasainen. Juuri nyt olemme asentamassa kulutuskerrosta. Kaksi asfaltinlevitintä tekee työtä kuumissa oloissa", Christian sanoo.

Tunnelin neljän ajokaistan sekä yhdystien osuuden päällystäminen kolmella kerroksella erikoisasfalttia vie noin viikon.

"Projektissa on etuna täysin uusi tie. Se tarkoittaa, ettei meidän tarvitse ottaa liikennettä huomioon. Voimme työskennellä huomattavasti tavallista tehokkaammin", Christian sanoo.

Tarkkana tunnelissa

Ennen tunnelitöiden tunnelissa olimme hieman huolissamme höyryn määrästä. Ilma kuitenkin tuntuu puhtaalta ja näkyvyys on hyvä, vaikka asfaltin lämpötila on 150 astetta.

Kattoon asennettujen suurten tuulettimien vuoksi jopa tunnelin keskiosassa tuntuu hieman tuuliselta. Haasteina ovat kuitenkin melu ja tärinä.

"Pää voi tuntua raskaalta, kun on viettänyt pitkän työpäivän tunnelissa raskaan kaluston keskellä. Käytämme kuitenkin kuulosuojaimia, ja tämä vaihe kestää vain viikon", Christian sanoo ja lisää, että kaikki ovat iloisia saadessaan osallistua projektiin, joka on merkittävä Kööpenhaminan kaupungille.

Faktat:

  • Nordhavnsvejn kokonaispituus on 1,65 kilometriä. Se on nelikaistainen ja yhdistää Lyngbyvejn ja Strandvængetin.
  • Tiehen kuuluu 620 metriä pitkä tunneli, joka vie liikenteen toisen tien ja neljän rautatielinjan ali.
  • Tie ja tunneli on tarkoitus avata liikenteelle vuoden 2017 loppuun mennessä.
  • Asiakas on Kööpenhaminan kaupunki.
  • Seuraavaksi rakennetaan Nordhavnstunnel, joka yhdistää Nordhavnsvejn Kööpenhaminan satamaan.
  • Kööpenhaminan kaupunki ja Tanskan valtio neuvottelevat vieläkin pidemmästä Havnetunnelista. Se kulkisi sataman ali ja yhdistäisi Nordhavnstunnelin kaupungin eteläpuolisiin moottoriteihin alueella, joka on lähellä lentokenttää ja Ruotsiin vievää siltaa.

Teksti: Karin Bech
Kuvat: Jens Panduro

Søren Hansen, apumies

Olen ollut Lemminkäisellä11 vuotta, ja nyt työskentelen suomalaisessa tiimissä, vaikka olenkin tanskalainen. Tunnen oloni kotoisaksi, koska minulla on suomalainen tyttöystävä.

Teen neljä viikkoa töitä, ja sitten minulla on vapaaviikko. Teen kaikenlaisia töitä, eli olen tiimimme yleismies Jantunen. Tänään vastaan tasoittimen käytöstä.

Thony Hansen, työnjohtaja

Autan siellä, missä tarvitaan apua. Tänään olen käyttänyt tasoitinta ja jyrää. Lisäksi teen paperitöitä, kuten päivittäisiä raportteja työn edistymisestä ja asfaltin käytöstä. Tulin Lemminkäiselle vuonna 2002. Tässä työssä on juuri sopivasti vastuuta ja vapautta. Joka päivä on erilainen, ja uuteen kohteeseen siirtyminen on aina jännittävää.

Stefen Hansen, tiimipäällikkö

Minusta piti tulla kirvesmies, mutta loukkasin käteni pahasti. Käden parannuttua vuonna 2008 isäni Thony kysyi, haluaisinko tulla Lemminkäiselle töihin. Myös veljeni on täällä töissä, ja minulla on monia sukulaisia asfalttialalla. Pidän työstäni. Vietämme paljon aikaa yhdessä ja vitsailemme ja kiusoittelemme toisiamme – aina hyvässä hengessä.

15.12.2015

9 tykkäystä