Kiitotie kuntoon 30 tunnissa

Sonderborgin lentoasema jouduttiin sulkemaan päällystystöiden ajaksi, koska asemalla on vain yksi kiitotie. 70 työntekijän tiimimme sai kiitotien kuntoon 30 tunnissa.

Olemme vastanneet Etelä-Tanskassa sijaitsevan Sonderborgin lentoaseman kunnossapidosta vuodesta 2008 alkaen. Viimeisimmän vuosiarvioinnin yhteydessä aseman ainoan kiitotien päällimmäinen kerros päätettiin uudistaa. Koko lentoasema piti sulkea päällystystöiden ajaksi.

"Meiltä meni yli kaksi kuukautta löytää sopiva viikonloppu", sanoo myynnistä ja projekteista vastaava johtaja Allan B. Petersen.

"Ensimmäisellä kerralla työt piti peruuttaa rankkasateen vuoksi, mutta tänään on onneksi hieno sää."

30 tuntia työtä tauotta

70 työntekijän tiimi teki päällystystöitä 30 tuntia tauotta. Kiitotie on 1,8 kilometriä pitkä ja 30 metriä leveä, ja päällystettävää pintaa oli yhteensä 70 000 neliömetriä. Tarkasti suunniteltu ja aikataulutettu urakka alkoi lauantaina kymmeneltä aamupäivällä.

"Kiitotien päällystäminen on erittäin vaativaa työtä etenkin logistiikan osalta", sanoo projektipäällikkö Rene Smidt. Hänen tehtävänään oli valvoa kuljetuksia: 150 rekkaa toi lentokentälle yhteensä 5 000 tonnia asfalttia.

"Aikataulu oli erittäin tiukka, joten kutsuimme paikalle tiimejä myös muilta alueilta. Meidän oli työskenneltävä tauotta, jotta pysyimme aikataulussa. Tiukasta aikataulusta huolimatta meidän oli varmistettava, että teimme erinomaista jälkeä. Siitä yhtiömme tunnetaan."

Työn jokainen vaihe suunniteltiin tarkasti. Asfaltinlevittimeen syötettiin jatkuvasti asfalttia. Syöttimeen mahtuu kerralla 17 tonnia asfalttia. Syötin ajoi hitaasti pitkän rekkajonon luo. Kun rekan asfalttikuorma oli purettu, rekka lähti hakemaan uuden kuorman paikalliselta asfalttiasemalta.

"Suurten lentokoneiden laskeutumisen aiheuttama kitka asetti työlle erityisvaatimuksia. Meidän oli myös varmistettava prosessin sujuvuus, jotta päällysteestä tuli tasainen ja turvallinen", Allan sanoo.

Vaativa laji

Lentokenttien päällystystyöt ovat Lemminkäisen erikoisalaa. Olemme toteuttaneet useita vaativia projekteja. Esimerkiksi Stavangerissa vuonna 2014 päällystysmenetelmän piti täyttää Norjan valtion äärimmäisen tiukat vaatimukset.

Andoyan lentokentällä Pohjois-Norjassa sääolot tekivät päällystysurakasta tavallistakin haasteellisemman.

Sonderborgissa työ sujui aikataulun mukaan. Lentoasema oli viikonlopun ajan pois käytöstä, mutta nyt alueen asukkailla ja yrityksillä on käytössään entistäkin turvallisempi ja laadukkaampi kiitotie, joka takaa sujuvat yhteydet muualle Tanskaan.

Faktat:

  • Sonderborgin lentoasema on kunnallinen lentoasema Etelä-Tanskassa. Se on avoinna paikalliselle lentoliikenteelle ympäri vuorokauden.
  • Lemminkäinen teki vuonna 2008 sopimuksen Sonderborgin lentoaseman kunnossapidosta. Sopimuskausi on 15 vuotta, eli sopimus päättyy vuonna 2023.
  • Päällyste uusittiin 70 000 neliömetrin alueelta.
  • Asfalttia kului 5 000 tonnia, josta 3 500 tonnia tuli paikalliselta asfalttiasemalta Tinglevistä ja 1 500 tonnia Vandelista.
  • Urakassa oli mukana 70 työntekijää ja 30 konetta. Asfalttia tuotiin 150 rekkakuormallista.
  • Työ tehtiin 30 tunnissa.

Teksti: Mette Reinhardt Jakobsen
Kuvat: Thomas Søndergaard

Jesper Johnsen, työnjohtaja

"Tämä on erittäin suuri urakka, ja meillä on vain 30 tuntia aikaa. Tiimissäni on 16 työntekijää, ja töiden on sujuttava saumattomasti. Minun vastuullani on varmistaa, että keskeytyksiä ei tule. Tuskin maltan odottaa työn tuloksen näkemistä. Olen ollut Lemminkäisellä töissä yhdeksän vuotta. Meillä on todella kiva porukka, ja kaikki projektit ovat erilaisia. Myös paikka vaihtuu aina uuden projektin myötä."

Troels G. Jensen, asfaltinlevityksen valvoja

”Seuraan asfaltinlevittimen toimintaa jatkuvasti, jotta voin varmistaa, että käyttämämme asfalttimäärä on oikea, kiitotie on oikean korkuinen ja meillä riittää asfalttia koko matkalle. Toisin sanoen varmistan, että asiakas saa sitä, mitä on tilannut. Valvon myös työn jälkeä: asfaltinlevittimessä on pyörityslaite, josta jää joskus pieni jälki päällysteeseen. Tasoitan sen lapiollisella asfalttia ennen jyrien tuloa. Vaikka kaikki on täysin automaattista, yksityiskohtien laadun valvomiseen tarvitaan ihmissilmää.”

Hans Peter Lauesen, työnjohtaja

”Valvon yhden päällystystiimin työtä. Varmistan, että kaikki tietävät, mitä heidän pitää tehdä ja milloin. Lisäksi pidän huolen nesteytyksestä: aurinkoisena päivänä asfaltin lämpötila nousee peräti 180 asteeseen. Olen ollut mukana monien valtateiden ja moottoriteiden päällystystöissä tällä alueella ja nauttinut aina työstäni. Olen ollut Lemminkäisellä 14 vuotta, enkä ole koskaan kokenut työtä stressaavaksi. Meillä on hyvä tiimihenki, joten työtä tekee mielellään, varsinkin tällaisella ilmalla.”

11.8.2015

10 tykkäystä