Elämää kaupunkitilaan

Kaupunki voi kasvaa myös alaspäin. Suomessa Oulun keskustan paraatipaikka vapautuu kaupunkilaisten nautittavaksi, kun autot siirtyvät syvälle maan alle. Olemme louhineet kallion uumeniin modernin pysäköintilaitoksen, joka valmistuu syksyllä 2015.

Yli 50 000 neliömetrin laajuinen pysäköintilaitos on ainutlaatuinen Oulussa. Olemme keränneet vastaavista projekteista kokemusta jo useasta muusta kaupungista tätä ennen, ja Oulun Kivisydämessä vastasimme rakentamisen lisäksi myös kohteen kokonaissuunnittelusta. Mukana oli kahdeksan suunnittelutoimistoa.

Kaupungin ydinkeskustassa toimittaessa asiakkaalle ja kaupunkilaiselle on tärkeää , että häiriöt jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. "Isoin haaste tässä hankkeessa on tiukka aikataulu", kertoo projektipäällikkö Heikki Keränen (kuvassa yllä). "Aikataulussa on pysytty, koska olemme pystyneet lomittamaan louhinta- ja rakennustöitä toisiinsa. Työ luovutetaan asiakkaalle syksyllä 2015 sovitun mukaisesti."

Näkyvä ja kuuluva urakka

Vuonna 2012 aloitetut työt ovat näkyneet ja kuuluneet kaupungissa. Töiden aikana on räjäytetty ja kuljetettu maan uumenista noin 70 000 kuorma-autokuormallista kiveä. Myönteinen yllätys oli, että kallio osoittautui pääosin erittäin kovaksi. Sen ansiosta on voitu louhia isompia alueita kerralla ja lujittaa kattoa 3–5-metrisillä pulteilla vaiheittain. Toisaalta oli myös heikon kallion alueita.
Töiden loppuvaiheessa pysäköintilaitoksen lopullinen ilme on jo hahmotettavissa, kun seiniä rapataan ja hissejä asennetaan paikoilleen. Pysäköintihalleja on kuusi. Loisteputkivalaistus holvimaisten kattojen laidoilla on epäsuora, ja näkymä muistuttaa lentokoneen matkustamoa.

Maan päällä hyvin erottuvat punaiset portaalit ohjaavat ajoluiskasta sisään Oulun Kivisydämeen. Ajoreitti vie noin 25 metrin syvyyteen pysäköintihalleihin. Isossa tilassa suunnistamista helpottaa selkeä opastus sekä lisäksi 55-tuumainen näyttö, joka neuvoo reitin juuri asiakkaan toivomalle pysäköintilohkolle

Sisustustöissä on mukana muun muassa kirvesmies Pasi Sutinen, joka jatkaa työmaalla pysäköintilaitoksen luovutukseen asti. "Parhaillaan asennan seinien levyjä ja työnaikaista valaistusta. Työ on hyvin vaihtelevaa."

Suunnitelmat elivät

Töiden jo alettua Kivisydän laajentui alkuperäisistä suunnitelmista, sillä mukaan tuli liikkeitä, jotka halusivat maan alta yhteyden omaan kiinteistöönsä. Projekti-insinööri Tapani Uusitalo kertoo, että tulokkaiden toiveet ja suunnitelmat piti nivoa hankkeeseen. "Tämä vaati kaikilta joustavuutta, monessa palaverissa tuli istuttua."
Työmaalla on ollut Lemminkäiseltä louhijoiden lisäksi pohja- ja insinöörirakentajia. Projekti-insinööri Jarkko Meriläinen kehuu tiimihenkeä.
"Hankkeessa on ollut paljon muuttuvia osia. Meillä kaikilla lemminkäisillä yksiköstä riippumatta oli koko ajan ajatuksena tehdä aikataulu- ja työvaiheratkaisut projektin parhaaksi. Hyvin suunnitellen aikataulussa on pysytty."

Oulun Kivisydän tiiviisti

  • 900 autopaikkaa, kaksi ajoluiskaa ja kuusi pysäköintihallia. Yhdeksän henkilöyhteyttä keskustan alueen kiinteistöihin ja katualueelle, 25 hissiä.
  • Keskimäärin sata henkilöä töissä koko rakennustöiden ajan.
  • Ajoneuvo- ja jalankulkuliikenteen maanalainen katuverkko.
  • Keskustan alittava huoltotunneli, jonka kautta huoltoautot ohjataan huoltotiloihin. Neljä huoltopihaa liikekiinteistöihin; kaksi rakennetaan nyt ja kaksi myöhemmin.
  • Väestönsuoja 3 000 hengelle.

Teksti: Pirkko Koivu
Kuvat: Jaani Föhr

Jouni Anttila, Oulun Pysäköinti Oy, toimitusjohtaja

"Hanke on Oulun Pysäköinti Oy:lle mittava ja haastava. Tilauksessa on helppo, turvallinen ja nykyaikainen pysäköintilaitos. Oulun keskustassa on Kivisydämen valmistuttua entistä turvallisempi liikkua jalan ja pyörällä. Nyt keskustassa ajetaan korttelirallia, kun autoilijat etsivät vapaata pysäköintiruutua, ja lisäksi jakeluautot pysähtyvät kaduille. Kortteliralli vähenee, kun autoja saadaan maan alle. Samalla keskustaa päästään kehittämään. Jo nyt on käynnissä ensimmäisiä uusia rakennushankkeita, esimerkiksi uusia kauppakeskuksia."

Juha Paldanius, Arkkitehtuuritsto ARKDESIGN Juha Paldanius Oy

"Vastuullamme ovat olleet kiinteät opasteet, portaalit, hissikuilujen sisäänkäyntirakenteet ja näiden värimaailma. Punainen on pysäköintilaitoksen brändiväri, joka opastaa asiakkaat kulkuväylille. Tavoite on myös pehmentää Kivisydämen ulkoista mielikuvaa ja tehdä paikasta viihtyisä sekä helpommin lähestyttävä. Maanpäällisiin rakenteisiin halusimme kaupunkilaisia kiinnostavia elementtejä, esimerkiksi kuviorei´itetyt corten-teräslevyistä muodostuvat kaksoisjulkisivut. Kuvien aiheina on käytetty vanhaa Oulua esittäviä valokuvia teksteineen. Reikälevyjen taustalla on säädettävä valo, joten kuvia voi katsoa pimeälläkin."

Jannis Mikkola, toimialajohtaja, infra-alan suunitteluyritys Sito

"Vastasimme Kivisydämen pää-, kallio-, liikenne- ja maanalaisten kalliotilojen arkkitehtisuunnittelusta. Tavoitteena oli selkeä, helposti rakennettava ja käytettävä yksitasoinen luolasto.
Suunnitelmat elivät töiden alkamisen jälkeen, sillä myös kaupunkikeskustan rakennushankkeita käynnistyi ja kuilut siirtyivät rakennussuunnittelun tarkentuessa. Muutoksia tehtiin pikavauhtia: maanantaina kuulimme tarpeet, ja valmiit suunnitelmat tarvittiin perjantaiksi. Hyvällä yhteistyöllä Lemminkäisen kanssa tämä onnistui. Molemmin puolin pystyimme luottamaan siihen, että muutostyöt onnistuvat."

8.6.2015

18 tykkäystä