Rantatunneli poistaa pullonkaulan

Vielä vuonna 2014 Tampereen Rantaväylän valoristeyksissä jonotetaan iltaruuhkan aikaan, mutta helpotusta on luvassa. Rantatunnelin rakentaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä edistää Tampereen keskustan kehittämistä. Se vapauttaa Näsijärven rannalta tonttimaata noin 3 600 asukkaan Ranta-Tampellan asuinalueeksi.

Siirrämme Rantaväylän Santalahden ja Naistenlahden välisen osuuden Suomen pisimpään, 2,3 km pituiseen maantietunneliin, joka alittaa myös Tammerkosken. Tunnelin lisäksi rakennamme alueelle kaksi eritasoliittymää tie- ja katujärjestelyineen. Hankkeessa parannetaan 4,2 kilometrin pituudelta valtatie 12:ta.

”Vuoden 2014 aikana urakasta valmistui noin kolmasosa, ja noin 70 % tunnelista louhittiin valmiiksi. Tunnelin ulkopuolella teimme muun muassa maanleikkauksia, pohjanvahvistuksia ja avolouhintoja sekä pilaantuneen maan käsittelyä. Kaksi siltaa on valmiina. Työmaan vahvuus vuoden vaihteessa oli noin 360 henkilöä”, kertoo allianssin projektipäällikkö Esko Mulari Lemminkäiseltä.

Allianssissa on yhteistyön voimaa

Rantatunnelihankkeen toteuttaa allianssi, johon kuuluvat lisäksemme Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, insinööritoimisto Saanio & Riekkola Oy ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Allianssi on uraauurtava toteutusmalli Suomessa. Asiakas ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhdessä, yhteisellä organisaatiolla ja yhteisillä päätöksillä. Kaikki voittavat, kun hyödyt ja riskit jaetaan.

Yhteistyössä syntyneillä innovaatioilla vähennämme työmaasta aiheutuvia häiriöitä, säästämme kustannuksia ja nopeuttamme työn etenemistä. Yksi allianssin innovaatioista oli suunnitellun ajotunnelin paikan vaihtaminen. ”Teimme työmaan keskelle ajotunnelin olemassa olleesta Näsinkallion liikuntahallin työtunnelista. Etenemme keskeltä louhimalla kahta tietunnelia kohti itää ja kahta tietunnelia kohti länttä. Ilman tätä innovaatiota louhinta olisi jouduttu aloittamaan keskeltä nykyistä Rantaväylää, ja nykyliikenteelle olisi pitänyt rakentaa kiertotie aivan Näsijärven rannan tuntumaan”, Esko Mulari sanoo.

Rantatunnelihanke on jaettu kahteen erilliseen vaiheeseen. Hankkeen kehitysvaihe ajoittui vuosille 2012–2013, ja toteutus käynnistyi lokakuussa 2013. Tunneli avataan liikenteelle vuonna 2017.

Aja Yle:n kyydissä Suomen pisimmän tunneli läpi keväällä 2016.

Tiedot

Tampereen Rantatunneli
Tampereen kaupunki, valtuuttanut Liikenneviraston toimimaan hankkeen ajan edustajanaan
Tampere
Suomi
2017