Moderni lastinkäsittelyjärjestelmä Baltian laivaliikenteelle 

Rakensimme Liettuassa nykyaikaisen konttiterminaalin maailmanlaajuiselle MSC-konsernille.

Klaipėda on Itämeren itärannikon pohjoisin jäätymätön satama, ja MSC kehittää konttiterminaalistaan kansainvälistä keskusta. Terminaalialueen pinta-ala on 142 000 neliömetriä. Tehtävänämme oli rakentaa uusi terminaali vanhan terminaalin alueelle häiritsemättä rahdin kuljetusta.

Uudistuksen myötä Klaipėdos Smeltė -terminaali pystyy palvelemaan erittäin suuria konttilaivoja, mikä pienentää tavarakuljetusten kustannuksia Itämeren alueella ja idempänäkin. 

Kustannusten lasku hyödyttää kuluttajia. Myös ympäristö hyötyy, sillä entistä tehokkaammat laivakuljetukset pienentävät päästöjä noin 50 000 tonnia vuodessa. Liettuan kansantaloudelle uusi terminaali tarkoittaa kaupan kasvua ja uusia työpaikkoja.

Monipuolinen ja vaativa hanke

Terminaalin rakentaminen on ollut Lemminkäisen tähän asti suurin hanke Liettuassa. Vastasimme myös maaperän valmistelu- ja päällystystöistä sekä infrastruktuurista, kuten sähköstä, valaistuksesta ja viemäröinnistä sekä sade- ja jäteveden poistosta. 

Haasteita aiheutti tiukka aikataulu ja se, että terminaali oli koko ajan toiminnassa, joten työskentelyalue ja -ajat vaihtelivat. Lisähaasteita toivat muun muassa korkea pohjavesi, huonot sääolosuhteet ja maan alta paljastuneet vanhojen rakenteiden jäänteet. Alkuperäisiä suunnitelmia oli muutettava jonkin verran, joten teknisen osaamisen lisäksi tarvittiin innovaatio- ja neuvottelukykyä ratkaisujen löytämiseksi.

Huhtikuussa 2013 aloitettu työ saatiin päätökseen marraskuussa 2014 aikataulun ja erittäin tiukkojen teknisten vaatimusten mukaisesti. Töiden aikana ei sattunut yhtään tapaturmaa. Työmaalla työskenteli keskimäärin 70–80 henkilöä, enimmillään 120 alihankkijat mukaan lukien.  

Faktat

  • 132 000 neliömetriä asfalttipintaa, 5 400 neliömetriä betonipäällystettä ja 4 600 neliömetriä betonialustaa.
  • Viemäri- ja jätteenerottelujärjestelmä, 13,7 kilometriä putkia sekä useita maanalaisia säiliöitä.
  • Viisi sähköasemaa.

 

Tiedot

Moderni lastinkäsittelyjärjestelmä Baltian laivaliikenteelle
MSC
Klaipeda
Liettua
2015