Päällystyksen historiaa

Teiden päällystys kehittyy

Vuonna 1930 ensimmäiset maantieosuudet saivat kestopäällysteen. Silloin otettiin käyttöön kuumana levitettävä ja jyrättävä asfaltti, joka oli lajitellun kiviaineksen ja bitumin seos. Laatu kesti käytön myös ajoradoilla.

Sodan jälkeen Lemminkäinen nousi asfalttialan markkinajohtajaksi Suomessa, ja 1950-luvun alussa asfalttiliiketoiminnasta tuli yhtiön suurin toimiala.

Oma tutkimuslaboratorio perustettiin 1948, tehtävänään kateaineiden ja päällystysmateriaalien kehittäminen.

Tutkimustyöt, koulutus opintomatkoineen ulkomaille ja organisaation kehittäminen olivat etualalla Asfaltti Oy Lemminkäisen toiminnan tehostamisessa 1950-luvulla. Autojen määrä kasvoi koko ajan ja teiden päällystys sen mukaisesti. Vuonna 1959 saimme valmiiksi maan ensimmäisen kestopäällysteisen tien kaupungista kaupunkiin, Helsingistä Lahteen. Maarakennustyöt aloitettiin.

Erikoisasfalttituotteita ja tutkimustyötä

Lemminkäisen laboratoriossa oli kehitetty mm. siltojen ja urheilukenttien erikoispäällystietä, bitumijalosteita ja kumibitumituotteita. 1960-luvulla laboratorion päätehtäväksi tuli asfalttituotteiden laadunvalvonta. 1970-luvulla alettiin tutkia asfaltin uusiokäytön mahdollisuuksia.

Lue lisää asfaltinteon historiasta

Lue lisää asfaltin uusiokäytöstä

Rakennustoiminta laajeni 1960 - 1970-luvuilla

history_first_long_road.jpg
history_laboratory_car.jpg