Maan päällä ja alla, pallon ympäri

1990-luvulla Lemminkäinen toteutti projektihankkeita ympäri maailmaa ja rakensi muun muassa televerkkoja Euroopassa, Aasiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Tytäryhtiö Lemcon vastasi televerkoista sekä isojen kansainvälisten rakennushankkeiden projektinjohdosta.

Vuonna 1994 toimintaa oli 11 maassa. Liikevaihdosta yli puolet tuli ulkomaantoiminnoista. Ruotsissa louhimme maan tuolloin pisimmän rautatietunnelin, mikä käynnisti lukuisat tunneliprojektimme maassa. Norjassa Statoilin öljysäiliöurakassa osuutemme olivat louhinta- ja lujitustyöt sekä maanalainen rakentaminen.

Venäjällä alkoi Eremitaasin taidevaraston rakentaminen Pietarissa, ja kaupungin alueelta saatiin vuosikymmenen aikana koko ajan uusia työkohteita.

Päällystystä Itämeren alueella

1990-luvun puolivälissä ryhdyimme levittämään asfalttitoimintaa Itämeren alueen maihin. Päällystykseen panostettiin Venäjällä, ja toiminta aloitettiin Tanskassa ja Baltian maissa. Virossa rakensimme vuonna 1994 Tallinnan kehätietä ja Tallinnassa valmistui Suomen suurlähetystön saneeraus. Virossa ja Latviassa käynnissä oli myös vesihuoltourakoita.

Isoimmat 1990-luvun vientikohteet olivat edelleen Keski-Euroopassa, kuten monitoimihalli Hampurissa ja Stora Enson paperitehdas Belgiassa. Suomalainen suuryritys Nokia rakennutti tehtaita ja toimistotiloja Suomeen ja Saksaan.

Vuosien 2000–2001 norjalaisten yritysostojen ansiosta Lemminkäisestä tuli Pohjoismaiden toiseksi suurin asfalttiurakoija. Teimme 2000-luvun alussa päällystys- ja tienparannusurakoita myös muualla kuin Itämeren maissa, kuten Sambiassa, ja lähes puolet päällystysliiketoiminnasta tuli Suomen ulkopuolelta.

Suuret tunneliurakat Ruotsissa jatkuvat

Yksi merkittävimmistä 2000-luvun vientihankkeista oli Botnian sellutehtaan rakentaminen Uruguayssa.  Muita vaativia hankkeita olivat muun muassa Olkiluodon ydinvoimala, Vuosaaren sataman rautatietunneli sekä lentokenttien päällystykset eri maissa, Siperiasta Huippuvuorille.

Vuonna 2004 käynnistimme Kiinassa hankkeen, joka oli peräti neljästoista Lemminkäisen projektinjohtomallilla toteuttama paperitehdas maailmassa.  

Vuonna 2008 saimme Ruotsin Ådalsbana-tunnelin jatkourakan. Olimme maassa vakiintunut tunneliurakoitsija: kyseessä oli jo 14. tunneliurakka. Vahvistimme samana vuonna maanalaisen kaivosurakoinnin osaamistamme hankkimalla siihen erikoistuneen yrityksen Tolarock Oy:n.

Lemminkäisen historian alkuun

Lemminkäisen historian etusivulle